Burberry stelt zijn verwachtingen al voor de tweede keer in drie maanden naar beneden toe bij. Ironisch genoeg wil het merk nog duurder en exclusiever worden om de dalende markt te overstijgen.
Decemberdip
Burberry rekent nog maar op een bedrijfsresultaat van 410 à 460 miljoen Britse pond (470 tot 530 miljoen euro), wat nog eens kwart minder is dan de al verlaagde verwachtingen in november. Over het hele kwartaal tot 30 december zakte de retailomzet met 7%, met een zichtbare dip in december.
In de meeste regio’s vertraagde de verkoop, maar in Amerika nog het sterkst: de vergelijkbare omzet daalde er met 15%. In Europa bedroeg de daling 5%. In China steeg de omzet met 8%, maar zelfs dat was minder dan verwacht.
Aspirationele klanten
Burberry stelt dat eerst vooral de “aspirationale” shoppers het lieten afweten. Dat zijn minder bemiddelde consumenten die zich toch een luxeartikel permitteren als statussymbool. Nu houden echter ook de rijkere klanten de vinger op de knip. Opvallend genoeg wil creatief directeur Daniel Lee Burberry net nu nog duurder en exclusiever maken. Zijn eerste collectie lag deze herfst in de winkelrekken.
De vraag naar luxeartikelen, een markt die tot nu toe nochtans gespaard bleef van elke recessie, zakt momenteel wereldwijd. Ook bij luxehuizen zoals LVMH en Kering stijgt de ongerustheid, niet in het minst onder aandeelhouders.