C&A zet een punt achter de samenwerking met externe digitale marktplaatsen. De moderetailer ziet kansen om te groeien met de eigen digitale kanalen en het lidmaatschapsprogramma ‘C&A for you’.
Loyaltyprogramma
Al sinds 2008 werkt C&A samen met Wehkamp, in 2022 volgden Amazon en Zalando. De moderetailer hoopte via deze marktplaatsen nieuwe klanten aan te trekken, die vervolgens hun aankopen ook rechtstreeks in de webshop en de winkels van C&A zouden doen. Maar dat bleek niet het geval, leert een uitgebreide evaluatie. Bovendien resulteerden de marktplaatsactiviteiten wel in een hogere omzet, maar niet in de verwachte marges. Daarom maakt C&A nu afspraken met Amazon, Wehkamp en Zalando over een gecontroleerde afsluiting.
Voortaan zal het modebedrijf focussen op het versterken en laten groeien van zijn eigen digitale kanalen. Een belangrijke rol is weggelegd voor het vorig jaar gelanceerde lidmaatschapsprogramma ‘C&A for you’, dat de retailer moet helpen om langdurige klantenrelaties op te bouwen.
“Het programma kende een succesvolle start met bijna 4 miljoen leden in heel Europa en we geloven sterk in het groeitraject dat voor ons ligt. We zijn ervan overtuigd dat we het potentieel hebben om onze digitale business te moderniseren, te vereenvoudigen en te laten groeien”, legt chief digital & transformation officer Wim Blaauw uit.