Modeketens Cassis en Paprika, gespecialiseerd in grote maten, hebben kapitaal opgehaald om door te groeien in Frankrijk en Duitsland. De retailer wil ten laatste volgend jaar uit de rode cijfers zijn.
Snelgroeiende niche
De Belgische zusterketens hebben tien miljoen euro opgehaald bij investeringsfonds Wallonie Entreprendre en bij de historische aandeelhouders Jacques Hayez en Mitiska. Met dat vers kapitaal wil de retailer zijn Europese ambities waarmaken en een leidende positie verwerven in de snelgroeiende niche van plussizekleding.
De retailer heeft moeilijke jaren achter de rug, met rode cijfers sinds 2015, maar vorig jaar wist het bedrijf de omzet weer op te krikken naar 110 miljoen euro – op het niveau van voor de coronapandemie. Dit of volgend jaar wil de modegroep weer winstgevend zijn, zegt CEO Geoffrey Baudts aan De Tijd.
Schaalvoordelen
Net als andere modeketens willen Cassis en Paprika de prijzen verhogen om de rentabiliteit te verbeteren. Ook bespaart het bedrijf op marketing. Online rekent de retailer opnieuw bezorgkosten aan – tijdens de pandemie was thuislevering gratis.
In Frankrijk en Duitsland ziet de retailer groot groeipotentieel, wat schaalvoordelen moet opleveren. Ook online is een groeipool: e-commerce groeit sterker dan de omzet in de fysieke winkels, al behoren groeicijfers van 30% tot het verleden.
Cassis en Paprika hebben 75 winkels in België en Luxemburg, 25 in Nederland, 21 in Frankrijk en 15 in Duitsland. Naast de eigen webshop zijn de modemerken ook actief op Zalando in dertien landen.