LVMH heeft last van de verminderde kooplust in China: de omzet steeg vorig kwartaal met slechts 1% door een verkoopdaling van 14% in Azië. “Een kleine misser”, nuanceren analisten.
Ook minder winst
China, lang de groeimotor van de luxe-industrie, sputtert: consumenten uit de middenklasse geven minder uit door de economische vertraging van het land, en dat voelen de Europese modehuizen. Na winstwaarschuwingen bij Burberry en Hugo Boss geeft nu ook LVMH tegenvallende resultaten toe.
De omzet stagneerde in het tweede kwartaal op 1% autonome omzetgroei naar 20,98 miljard euro. Een kwartaal eerder bedroeg de groei nog 3% en dat hadden analisten nu een gelijkaardige groei verwacht. De operationele winst zakte in de eerste helft van het jaar tot 10,7 miljard euro, vooral door druk op de afdelingen drank en accessoires. Volgens analist Luca Solca van Bernstein is de winstdaling echter vooral te wijten aan de wisselkoersen en investeringen in de winkels.
Japan leeft op
In Azië (waar LVMH Japan niet bijrekent) daalde de omzet met 14%. In Japan zelf was er dan weer een opleving, met dank aan de zwakke yen die veel toeristen naar het land trekt. Ook Chinezen trekken er gretig naartoe – zelfs om Louis Vuitton en Dior te kopen. In Europa en de Verenigde Staten was de verkoop eveneens beter.
In de tweede jaarhelft verwacht LVMH sterkere groei, al blijft de groep voorzichtig. Solca noemt de eerste jaarhelft in de Financial Times alvast “geen onoverkomelijk probleem”, aangezien het maar een minimale misser is.