Record groepsomzet
“Deze benadering hielp ons snel te reageren op de moeilijkheden die zich voordeden als gevolg van de langdurige economische crisis die helaas nog immer gevolgen heeft voor de markt,” aldus Armani in een persbericht. De merken binnen de groep zijn Giorgio Armani Privé, Giorgio Armani, Emporio Armani, Armani Collezioni, AJ Armani Jeans, A|X Armani Exchance, Armani Junior en Armani/Casa.
De totale groepsomzet, inclusief licenties, steeg vorig jaar naar 7,4 miljard euro, een record. De operationele winst steeg daarbij met 20,5% naar 339,5 miljoen euro. In 2012 investeerde het bedrijf ook 157,5 miljoen euro, om zijn distributienetwerk zo te versterken.
Meer dan 2.200 winkels wereldwijd
Zo opende het een reeks nieuw winkels in Europa, waaronder acht nieuwe filialen in Londen. Ook in het Verre Oosten werd er geïnvesteerd: zo kwamen er in Japan alleen al tien nieuwe locaties van Armani. In Amerika werden er twaalf winkels geopend, wat wereldwijd het totaal op meer dan 2.200 winkels bracht op het einde van 2012.
Europa blijft de grootste markt, met een omzet van 882,4 miljoen euro. In Noord-Amerika kwam de omzet uit op 654,6 miljoen euro en in het Verre Oosten was er sprake van een cijfer van 558,3 miljoen euro. Op de thuismarkt Italië was de omzet 422 miljoen euro. Bij de merken waren Armani Jeans (+24,7%) en Armani Junior (+18,1%) de grootse groeiers.