De Bijenkorf had last van de inflatie vorig jaar: de omzet daalde licht, hoewel er meer bezoekers over de vloer kwamen. Door de forse herstructureringen vorig jaar was er wel weer winst.
Focus op kostenbesparing
2023 was voor de Bijenkorf het eerste volledige jaar zonder coronabeperkingen. Dat leverde de Nederlandse luxewarenhuizen 6% meer bezoekers op, maar vertaalde zich niet in bijpassende omzetgroei. Integendeel, de omzet daalde licht – al zegt de retailer niet hoeveel precies. De consument bleef nog voorzichtig in koopgedrag, door de inflatie en hogere kosten voor levensonderhoud, aldus de dochter van de Engelse Selfridges Group.
Toch wist de Bijenkorf een toename van de operationele winst te realiseren. Die klokte af op bijna 7 miljoen euro, terwijl de EBITDA met 37% steeg. Vorig jaar herstructureerde de formule zowel de winkels als het hoofdkantoor. Er werd eveneens besloten om op de kernmarkten Nederland en Vlaanderen te focussen en de overige internationale webshops te sluiten. Het geheel leidde volgens het bedrijf tot aanzienlijke kostenbesparingen en efficiencyverbetering.
Tegelijk investeerde de Bijenkorf in de winkelbeleving, onder andere door de herenafdeling in Amsterdam te vernieuwen en het assortiment uit te breiden. De luxeketen zet ook met evenementen verder in op “onderscheidende klantervaringen”, zoals filmavonden op het dak in Amsterdam, een beautyweekend met livestreams en diners met een sterrenchef. “Op deze basis bouwen we nu met optimisme verder aan een gezonde groei door geluksmomenten te creëren voor onze klanten”, aldus CEO Matthijs Visch. Voor 2024 wordt een geleidelijk herstel van de retailmarkt verwacht die resulteert in een bescheiden omzetgroei van de totale markt.