Na minder dan zes maanden stapt Matthijs Visch, de kersverse CEO van de Bijenkorf, alweer op: “Zowel in het belang van de Bijenkorf als persoonlijk.” Dus moet de warenhuisketen opnieuw op zoek naar een leidinggevende.
Voor volgende groeifase
De Bijenkorf staat wederom voor een verandering aan de top. In een interne mededeling aan het personeel meldt André Maeder, CEO van moederbedrijf Selfridges, het “triest nieuws”. “Matthijs en ik zijn het erover eens dat dit zowel in het belang van de Bijenkorf als van Matthijs persoonlijk is”, klinkt het. Het vertrek zou om persoonlijke redenen zijn, bericht De Telegraaf. De topman was ook al een tijdje afwezig.
Visch trad afgelopen zomer aan als opvolger van Giovanni Colauto, die na twaalf jaar afscheid nam. Onder Colauto transformeerde de Bijenkorf naar een premiummerk, wat leidde tot de sluiting van vijf filialen en een focus op exclusiviteit. Hoewel deze strategie het bedrijf hielp stabiliseren na dieprode cijfers in 2020 en 2021, blijft het financieel uitdagend. In 2023 boekte het concern slechts een bescheiden winst.
Voor zijn rol bij de Bijenkorf leidde Visch het outdoormerk Patagonia en hij werkte eerder bij Nike. Zijn aanstelling werd destijds gepresenteerd als een kans om de Bijenkorf naar een nieuwe groeifase te leiden. De Bijenkorf is onderdeel van de Selfridges Group, dat recent in handen kwam van de Thaise Central Group. In oktober werd een belang van 40% verkocht aan het Saoedische staatsinvesteringsfonds PIF.