Qua groeicijfers laat Roermond daarmee de concurrentie achter zich: Batavia Stad zou de omzet met 12 procent hebben zien toenemen, terwijl Rosada in Roosendaal het met een toename van 11 procent moet doen. Absolute cijfers over omzetontwikkeling worden evenwel niet gegeven. Batavia Stad en Rosada, beiden eigendom van Stable Outlet Management, geven bovendien geen informatie over het aantal bezoekers.
Toename buitenlandse bezoekers
Directeur Marc Bauwens van Roermond denkt dat de groei te danken is aan de 35 nieuwe winkels en het daarmee fors gegroeide merkenportfolio. Ook trekt Designer Outlet steeds meer klanten uit het buitenland, vooral uit Duitsland. “Grofweg een derde van het aantal bezoekers komt uit Nederland, twee derde uit het buitenland. En het aantal bezoekers van buiten de EU is in 2011 verdubbeld“, aldus Bauwens. Vooral Russen en Chinezen kwamen vaker naar Roermond.
Onderzoek van GfK Panelservices leek eerder nochtans aan te geven dat 2011 een mager jaar was voor de outletcenters in Nederland. Op basis van onderzoek in het eigen consumentenpanel met tienduizend deelnemers stelde de onderzoekers dat de merkendorpen de omzet juist met 13 procent hebben zien afnemen. Volgens een woordvoerder komt dat omdat in dat cijfer de verkopen in de horeca en van accessoires niet zijn meegenomen. Ook zitten de bestedingen door klanten uit het buitenland hier niet in.
Roermond krijgt in de toekomst mogelijk wel meer concurrentie: op verschillende plekken in Nederland worden plannen gesmeed voor nieuwe koopjesdorpen.