Getest in Parijs
Desigual heeft het concept van aparte winkels voor accessoires en schoenen al in 2012 getest in een pop-upwinkel van 35 m² in de Rue de Faubourg Saint-Antoine in Parijs. De permanente schoenwinkels zullen weliswaar iets groter zijn: ze krijgen een oppervlakte van 40 tot 60 m².
Om de nieuwe schoenenactiviteiten te leiden, werd Julie Latil aangetrokken, die voordien voor het Franse luxemmerk Hermès werkte. De plannen voor aparte schoenenwinkels gelden voorlopig wel alleen nog maar voor Spanje. De schoenencollectie van Desigual wordt ook voor 95% gemaakt in de regio Alicante, de rest wordt via onderaannemers aangeleverd vanuit Italië.
Inbreng Eurazeo geeft financiële ruimte
Samen met accessoires en huistextiel, behoren schoenen sinds enkele jaren tot de diversificatie-activiteiten van Desigual. De Spaanse groep wil die nieuwe takken dan ook nog verder uitbreiden. Daarnaast mikt het modemerk op een sterkere expansie in het buitenland. Dat is mogelijk dankzij de instap van het Franse Eurazeo in het kapitaal van de onderneming. De investeerder bracht 285 miljoen euro in bij een kapitaalverhoging, in ruil voor 10 procent van de aandelen.
Desigual was in 2013 goed voor een omzet van 828 miljoen euro, wat 18% meer is dan in 2012. Het bedrijf hield er een nettowinst van 74 miljoen euro aan over. De producten van Desigual werden toen verkocht in 405 winkels onder het eigen merk in 109 landen. Voorts lagen ze in meer dan 11.000 multimerkenwinkels en bij 2.500 grootwarenhuizen.