Een geslaagde make-over leverde SKM dit jaar al meer dan vijfduizend nieuwe klanten op. Nu plant de retailer een verjongingsoperatie om ook de doelgroep tussen 25 en 45 beter aan te spreken: “We willen nog meer verschillende stijlen kunnen aanbieden, zodat het hele gezin maar één winkel nodig heeft om te shoppen.”
Vijfduizend nieuwe klanten
Met een ingrijpende remodeling die begin dit jaar werd afgerond, zijn Dominique Somers en haar man Steven De Hertogh erin geslaagd om het icoon SKM weer nieuw leven in te blazen. “We zijn de grootste boetiek van het land: een boetiek van 5000 m², dat vind je nergens anders in België. We hebben onze unieke klantenreis versterkt door nog sterker in te zetten op diensten. Een try-out-fit service bijvoorbeeld: klanten beantwoorden vooraf een vragenlijst in de app, SKM legt gepersonaliseerde outfits klaar”, zegt Somers.
De resultaten spreken voor zich, met dit jaar een omzetgroei van 11% vergeleken met vorig jaar – wat al een boerenjaar was. “We hebben de afgelopen vijf maanden meer dan vijfduizend nieuwe klanten geregistreerd in onze database. We gaan nu verder innoveren, om de klantengroep van de 25-plussers beter aan te spreken.”
Nieuwe verjongingsfase
SKM biedt al heel wat merken aan voor 25-plussers, maar de rode draad ontbreekt er: “We onderzoeken nu wat die klanten bezighoudt en hoe we voor hen nieuwe diensten kunnen ontwikkelen, nieuwe stijlen kunnen aanbieden. Daar zien we groot potentieel.” Ook deze afdeling krijgt daarom volgend jaar een complete make-over: tegen winter 2024 moet het project rond zijn.
Om deze doelgroep beter aan te spreken, gaat SKM het merkenportfolio herzien en inzetten op verschillende soorten stijlen: “We maken tabula rasa op deze afdeling. De focus zal sterk liggen op combinaties van verschillende stijlen en merken, én verschillende prijscategorieën. Waarom zou je geen duurdere trendy broek kunnen combineren met een goedkoper trendy T-shirt? Daarmee zijn we vandaag uniek! Vaak moeten klanten vandaag verschillende winkels bezoeken vooraleer ze verschillende stijlen en prijscategorieën kunnen ontdekken. Bij SKM vind je alles onder één dak!”
Verschillende stijlen aanbieden
“Het is vaak moeilijk om de merken mee te krijgen in dit verhaal”, betreurt Somers. Een gebrek aan strategische visie, vindt ze: “Premiummerken willen soms niet in dezelfde winkel liggen naast een fastfashionmerk. Ze zijn bang voor hun imago. Maar klanten zijn op zoek naar een stijl, niet alleen naar een specifiek merk. Wij willen hen die verschillende stijlen en prijscategorieën aanbieden. Dat je in één winkel dat volledige pakket kan vinden, is één van onze sterktes. Dankzij onze succesvolle vernieuwingen van de afgelopen jaren begrijpen merken nu meer en meer onze visie en zijn ze nu wel meer bereid om te praten.”
Hoe SKM haar verjongingsoperatie verderzet, daarover vertelt Dominique Somers meer in het voorprogramma ‘GameChangers’ op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent voor de retailsector op 23 november. Daar treden ook sprekers aan van Spullenhulp / Les Petits Riens, X2O en Hybrid. Op de plenaire zitting ’s avonds spreken Marit Van Egmond (CEO Albert Heijn), Erwin Van Osta (CEO HUBO), Adgild Hop (Retail Lead Europe Deloitte), Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Eric Van den Broele (GraydonCreditSafe).
Net als vorig jaar zitten de deelnemers aan ronde tafels in de prestigieuze Handelsbeurs in Antwerpen. Wie zo’n tafel voor tien personen wil boeken om collega’s en klanten of prospecten uit te nodigen, contacteert best snel kjell.bries@retaildetail.be of klikt op onderstaande link.