Gevolgen personeel nog onduidelijk
Vanochtend deed het gerucht al de ronde dat Etam Groep, het concern boven Miss Etam en Promiss, “uitstel van betaling” ging aanvragen bij de rechtbank. Intussen heeft Etam Groep het nieuws officieel bevestigd: “Ondanks de doorgevoerde organisatie- en kostenaanpassingen is het Etam de afgelopen tijd niet gelukt om zich aan de nieuwe marktomstandigheden aan te passen”‘, schrijft het management in een persbericht.
Over de gevolgen voor het personeel bestaat nog onduidelijkheid: “De medewerkers die in dienst zijn van Etam Groep blijven de komende periode gewoon aan het werk en krijgen hun salaris uitbetaald”, gaat het communiqué voort.
“Zorgelijk teken”
De vakbonden vrezen echter voor flink banenverlies: “Etam heeft al eerder reorganisaties doorgevoerd en winkels op de schop genomen. Maar ik had echt niet verwacht dat ze er zo slecht voor stonden“, zegt Martijn den Heijer van CNV. De vakbond hoopt alvast op een doorstart: “Wij verwachten dat er binnen enkele weken meer duidelijkheid komt.”
Hoe dan ook spreekt Den Heijer van een “zorgelijk teken”: “Miss Etam wint al jaren op rij consumentenprijzen. Ook op e-commerce-gebied timmert het concern aan de weg. Als zo’n gewaardeerd bedrijf het dan niet meer redt, dan vrees je voor andere formules. Het lijkt erop dat prijs een steeds bepalender factor wordt. In die zin ligt de crisis nog steeds niet achter ons.”
Eerder al 240 banen geschrapt
De retailer, die momenteel zo’n 2.200 medewerkers telt en ruim 200 filialen telt (130 Miss Etam-vestigingen en 70 Promiss-winkels), zit al een tijdje in moeilijke papieren. In 2013 verloren al 140 mensen hun baan en begin dit jaar moesten 100 van de 300 medewerkers op het hoofdkantoor in Zoetermeer vertrekken. Het concern kampt al jaren met teruglopende verkopen en wil meer inzetten op verkoop via het internet.
Etam Groep wordt sinds begin dit jaar geleid door interim-CEO Frits van Peski. Hij nam het roer over van John van der Ent, die overstapte naar het ook al in moeilijk vaarwater verkerende V&D.