Experiment slaat aan
Torfs startte eind februari met de verkoop van tassen op bol.com, via de mogelijkheid die de online verkoper geeft aan andere distributeurs om hun waren via zijn kanaal te verkopen, terwijl de levering vanuit de eigen distributiecentra blijft gebeuren. De schoenenketen wilde hiermee inspelen op de hedendaagse trends en experimenteren met de verkoopmogelijkheden, gaf marketingmanager Barbara Torfs aan bij de lancering.
De verkoop beantwoordt aan de verwachtingen, zegt Torfs nu in een gesprek met de Belgische krant De Tijd: dagelijks worden er via het nieuwe kanaal tientallen tassen verkocht. Ze merkt op dat het bedrijf voor een beperkte investering kan profiteren van de verkoopinspanningen die bol.com levert.
Eigen webwinkel te weinig gekend
Opvallend volgens Torfs is dat 80% van de handtassen die verkocht worden door bol.com, in Nederland afgeleverd worden. In de eigen Nederlandse webwinkel, die Torfs begin dit jaar opstartte, bleef de verkoop onder de verwachtingen. De schoenenketen heeft echter geen eigen fysieke winkels in Nederland en volgens de marketingmanager is Schoenen Torfs er dan ook minder gekend: “We zullen er onze marketing moeten versterken”, zei ze nog.
Torfs sloot bij de lancering van de samenwerking met bol.com niet uit dat op termijn ook schoenen via dat kanaal verkocht zouden worden. De online verkoop is immers belangrijk geworden voor de keten: in januari werd 6 procent van het verkoopcijfer via digitale weg gerealiseerd, dat is even veel als de omzet van de grootste drie winkels samen.