Het modeplatform Farfetch neemt bijna de helft van de aandelen over van sectorgenoot Yoox Net-A-Porter. Yoox is al jaren eigendom van luxegroep Richemont, maar lijdt al jaren verlies.
Helft van de aandelen
Farfetch koopt zich stevig in bij Yoox Net-A-Porter, hoewel het onlineplatform voor luxemode, zoals veel e-commercebedrijven, structureel verlieslatend is. Richemont, de groep achter Cartier en horlogemerk Baume & Mercier, had al november gezegd dat het in gesprek was met Farfetch over de verkoop van een minderheidsbelang in Yoox en zei toen dat het probeerde om nog andere investeerders aan boord te krijgen.
De deal is nu rond: Farfetch neemt een belang van 47,5% in de verlieslatende onlineretailer, terwijl zakenman Mohamed Alabbar uit de Emiraten 3,2% van de aandelen overneemt. Zo heeft Richemont nog minder dan de helft van de aandelen in handen. In de toekomst kan Farfetch ook de resterende aandelen overnemen, zegt het bedrijf zelf.
2,7 miljard euro verdwijnt
Toch lijkt de verkoper niet veel te verdienen aan de overname. Integendeel: de Cartier-eigenaar boekt een afschrijving van 2,7 miljard euro op Yoox Net-A-Porter. De boekwaarde van de investering wordt afgewaardeerd tot “de verwachte reële waarde verminderd met de verkoopkosten”, deelt het bedrijf mee.
Ondanks de sterke groei van e-commerce in de luxesector, zeker sinds de coronapandemie, was Yoox Net-A-Porter voor Richemont vooral een financiële aderlating. De luxegroep investeerde jarenlang fors in het onlineplatform, maar in het boekjaar tot maart was er nog steeds een operationeel verlies van 210 miljoen euro. Het staat Richemont nu vrijer om zijn eigen onlineretail te versterken en zijn merken ook elders te verkopen, onder andere bij vroegere rivaal Farfetch, terwijl Yoox gebaat is bij de technologische kracht van zijn nieuwe eigenaar.