Het Italiaanse modehuis Prada heeft in zijn voorbije gebroken boekjaar zijn nettowinst zien kelderen tot het laagste niveau in vijf jaar tijd.
Oplopende kosten
Prada maakte half februari al bekend dat zijn omzet in het gebroken boekjaar (tot eind januari) lichtjes zou dalen: van 3,55 naar 3,54 miljard euro. Nu blijkt uit de publicatie van de jaarresutlaten dat de nettowinst van de groep gekelderd is met ruim 27% tot een kleine 330,9 miljoen euro, het laagste niveau in vijf jaar tijd. Analisten hadden gerekend op 348 miljoen euro. De voorbije 12 kwartalen is Prada er slechts één keer in geslaagd de analistenverwachtingen te kloppen.
Door de dalende verkoop zag Prada, dat behalve het gelijknamige modemerk ook Miu Miu (tassen) en Church’s (schoenen) in portefeuille heeft, zijn inventaris afgewerkte producten toenemen met 7,6% terwijl tegelijk de kosten voor personeel en huur oplopen als gevolg van de expansie van het netwerk van eigen winkels.
Chinese terugval, dure dollar en terreur
Vooral in China krijgt Prada het almaar moeilijker om zijn dure tassen, schoenen en andere luxeproducten te verkopen, door de afkoeling van de lokale economie en de niet aflatende strijd van de overheid tegen corruptie. Daardoor nam de omzet in Prada’s belangrijkste regio ‑ Asia Pacific is goed voor een derde van de groepsomzet ‑ een duik met liefst 16%.
Daarnaast voelde Prada ook de gevolgen van de dure dollar aan den lijve, terwijl door de terreurdreiging de rijkere toeristen wegbleven uit Europa, wat ‑ net als bij andere luxeconcerns ‑ ook een negatieve impact had op de verkoop.
De groep waarschuwt dat al die geopolitieke omstandigheden nog altijd aanwezig zijn en wil dan ook geen concrete prognose geven voor het lopende boekjaar. Prada zag de koers van zijn aandeel het voorbije jaar met liefst 42% kelderen.