Na enkele moeilijke coronajaren gaat het weer beter met de Belgische fashionmarkt, blijkt uit een studie van Comeos. We shoppen jaarlijks 6,8 miljard euro aan kledij en schoenen bij elkaar.
Liefst 30% sneakers
De studie werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Shopperware, dat 1200 mensen bevroeg. De omzet voor kleding (inclusief ondergoed) wordt geschat op 4,4 miljard op jaarbasis. De omzet van schoenen bedraagt 1,7 miljard, waarbij sneakers het populairst zijn met een omzet van 30%.
Vrouwen shoppen het meest, met een aandeel van 54%. Mannen doen dat een stuk minder met 37%. Kinderkledij heeft een aandeel van 9%. Gemiddeld geeft een Belgische vrouw 758 euro per jaar uit, de man 512 euro per jaar.
Fysieke winkels nog steeds populair
Ook al is het onlineshoppen niet meer weg te denken, slenteren Belgische shoppers graag nog eens langs fysieke winkels. Dan doen ze het liefst in zogenaamde winkelparken, waar verschillende kledingketens verzameld zijn. Vooral voor kwalitatieve mode zijn fysieke winkels nog populair. Om de aankopen thuis te laten leveren hebben hebben we maximum 8 euro over. Past er dan toch iets niet? Dan wil 64% van de Belgen graag kunnen retourneren.
Toch is het nog maar de vraag of de fashionmarkt zijn positieve koers kan verderzetten. Door de stijgende kosten van basisproducten is de consument geneigd om te besparen op minder essentiële aankopen. Op ‘belevingen’ zoals reizen zal de consument niet bezuinigen, maar wel op kleding, accessoires en schoenen.