36% meer winst in Q1
De winst in het eerste kwartaal (tot eind februari) steeg liefst 36% tot 3,6 miljard Zweedse kroon, omgerekend zo’n 390 miljoen euro. Ook de omzet spurtte gezwind een kwart hoger om af te klokken op 40,3 miljard kroon, een slordige 4,3 miljard euro.
“We zijn 2015 goed gestart”, zegt CEO Karl-Johan Persson, “en dat zowel qua omzet als qua winst. Ons aantrekkelijke aanbod voor de consument en onze sterke expansie in zowel de winkelstraat als online verklaren ons groeiende marktaandeel en onze prima winstgevendheid, samen met onze inspanningen om voortdurend beter te worden.”
400 nieuwe winkels erbij in 2015
H&M blijft ook volop inzetten op expansie: half februari opende het concern zijn eerste vestiging in Taiwan. Voor het hele jaar mikt het bedrijf op zo’n 400 nieuwe vestigingen (alle enseignes samen), met primeurs voor Peru, Macau, India en Zuid-Afrika. Daarnaast opent H&M binnenkort ook een gloednieuw vlaggenschip aan Herald Square in New York: die wordt met 5.700 m² een van de allergrootste vestigingen van de groep wereldwijd.
Uiteraard blijven de Zweden ook hun online aanwezigheid uitbouwen: nog deze lente wordt de webshop uitgerold in acht landen: naast België zijn dat Bulgarije, Hongarije, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije en Tsjechië. In de herfst krijgen ook de Zwitsers een eigen webwinkel.