Het Nederlandse jeansmerk Garcia Jeans breidt uit in Spanje. In juli opent de eerste Spaanse franchisewinkel van het merk in Bilbao, terwijl het recent ook twee nieuwe eigen vestigingen opende.
Vijf miljoen euro in 2020
Tegen 2020 wil Garcia Jeans een omzet van vijf miljoen euro bereiken op de Spaanse markt. Het zou dan het vijfde grootste land worden voor de Nederlandse modeketen, die in handen is van JOG Group en over heel Europa actief is. De zusterformule van Jeans Centre is sinds 2016 actief in Spanje en heeft er vooral succes met zijn volwassenencollecties.
“De groei komt vooral van de lijnen voor volwassenen, aangezien de markt voor kinderen over het algemeen sterk onder druk staat, vooral door de prijzendruk van verticaal geïntegreerde ketens”, zegt Martin Mancusi, die samen met Hans Koelma aan het hoofd staat van de Spaanse activiteiten, aan vakblad Modaes.es.
Eigen winkels naast franchise
Vandaag heeft Garcia Jeans verschillende winkels in eigen beheer op het Iberische schiereiland en zo’n 300 verkooppunten in multimerkenwinkels in Spanje, maar daar moet nu nog een groeiversnelling in komen door er ook met franchisenemers te gaan werken.
De voorbije maanden kwamen er al nieuwe eigen vestigingen bij in outletcenters buiten Bilbao en Madrid in Spanje, en in Almancil en Lissabon in Portugal, maar dat weerhoudt het denimmerk er niet van om in juli nog een franchisewinkel in Bilbao te openen. In Portugal staan er ook al franchisewinkels in Porto, Aveiro en Tavira op de planning. Tussen maart en juli zullen er in totaal vijf nieuwe franchisevestigingen de deuren openen.