RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geox sluit 80 winkels

icon
Mode10 maart, 2020

Schoenen- en kledingmerk Geox gaat in de komende jaren een tachtigtal vestigingen sluiten, waarvan vijftig in Europa. Afgelopen jaar vervijfvoudigde het nettoverlies van de Italiaanse retailer tot bijna 25 miljoen euro.

 

Versnelde herstructurering

Geox versnelt de herstructurering van zijn winkelnetwerk en sluit over een periode van drie jaar wereldwijd tachtig winkels. Vijftig daarvan bevinden zich in Europa, daarnaast snoeit het Italiaanse merk in Noord-Amerika, Japan en China. In de Verenigde Staten houdt het bedrijf zelfs maar twee filialen over. Eind vorig jaar had Geox wereldwijd 974 winkels, waarvan 454 in eigen beheer. Een jaar eerder stond de teller zelfs nog op 1015.

 

Geox maakt al enkele jaren een herstructurering door: president Mario Moretti Polegato stroomlijnt het retailnetwerk en investeert in digitaal. De nieuwe sluitingsgolf wijst er echter op dat de transformatie voor hem niet snel genoeg gaat. Dit wordt ook gesuggereerd door de frequente CEO-wissels de voorbije jaren: sinds juli 2017 heeft de keten liefst vier CEO’s uitgeprobeerd, schrijft TextilWirtschaft. De laatste wijziging dateert van begin dit jaar, toen financieel directeur Livio Libralesso gepromoveerd werd tot CEO.

 

Nettoverlies loopt op

In 2019 leed Geox een nettoverlies van bijna 25 miljoen euro tegenover een verlies van 5,3 miljoen euro een jaar eerder. De forse toename is mede het resultaat van eenmalige kosten, verbonden aan de aangekondigde sluitingen. De omzet van Geox ging afgelopen jaar 2,6% lager tot net onder de 806 miljoen euro.

 

De uitbraak van de coronacrisis is een bijkomende tegenvaller voor het bedrijf. Na een goede start van het jaar is de trend sinds februari dalende. In China, waar Geox in 2019 een omzet boekte van 26 miljoen euro, werden 20 van de 65 winkels twee weken gesloten. De vergelijkbare omzet na negen weken daalde er met 50% tegenover een jaar eerder. Ook de thuismarkt van het merk, Italië, wordt intussen zwaar getroffen: in de negende week van het jaar liepen de opbrengsten met 44% terug.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Zalando betreedt Luxemburg met eigen webshop en app

    Zalando heeft de digitale deuren geopend in Luxemburg met de lancering van een lokale webshop en app. Zo breidt de Duitse e-commercegigant zijn aanwezigheid in de Benelux verder uit.

  • icon
    Mode6 mei, 2025
    Onzekerheid weegt op Hugo Boss

    Somber gestemde consumenten stuurden de omzet en winst van Hugo Boss het afgelopen kwartaal omlaag. De modeketen focust op kostenbesparingen en een optimalisering van de inkoop.

  • icon
    Mode6 mei, 2025
    Skechers komt in handen van investeringsfonds

    Investeringsgroep 3G Capital koopt Skechers voor 9,4 miljard dollar (8,3 miljard euro). Het Californische sneakermerk, dat getroffen wordt door de invoertarieven van Donald Trump, verdwijnt hiermee van de beurs.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN