Nederlanders van C&A en G-Star Raw besten van de klas
Op de website verdeelt Greenpeace bedrijven in drie categorieën: leiders, ‘greenwashers’ en achterblijvers. Greenwashers zijn bedrijven die veel beloftes maken, maar de daad volgens Greenpeace niet genoeg bij het woord voegen. Greenpeace roept die bedrijven dan ook op om daadwerkelijk actie te ondernemen.
Bedrijven als H&M, Marks & Spencer, Puma en Mango worden bij de leiders gerekend, maar ook de Nederlanders van G-Star en C&A zitten in de kopgroep.
Nike en Adidas zetten beloftes niet door
Nike en Adidas krijgen dan weer het label greenwasher opgekleefd: “Greenwashers zoals Nike en Adidas moeten kijken naar Detox-trendsetters zoals Mango en UNIQLO, die reageren op de urgentie van de wereldwijde watercrisis.”, zei Ilze Smit van Greenpeace International aan Fashion United.
“Nike en Adidas presenteren zich naar het publiek als milieubewuste bedrijven, maar hun gebrek aan actie bewijst het tegendeel. Hoe kunnen hun klanten en de aangetaste lokale gemeenschappen geloven dat ze ‘all-in’ zijn voor ’toxic-free fashion’, wanneer ze niet doorzetten met hun Detox-verbintenissen”, gaat Smit verder.
Adidas heeft al gereageerd en stelt dat het niet akkoord gaat met de ranking van Greenpeace en dat het blijft doorgaan met het elimineren van giftige stoffen bij de productie van kledij.
Bedrijven als Gap, Diesel en Armani werden door Greenpeace in de categorie ‘achterblijvers’ gestoken. Volgens Greenpeace doen deze bedrijven geen enkele moeite om giftige stoffen uit hun productieproces te elimineren.