Steeds meer Nederlanders kopen hun schoenen online. Uiteraard heeft dat zo zijn gevolgen voor de schoenenmarkt. Volgens het ING Economisch Bureau zal het aantal fysieke winkels de komende jaren fors dalen.
1 op 3 in 2020
De Nederlandse schoenenmarkt beleeft harde tijden. Sinds 2010 tekent de sector weer een positieve groei op, al bleef die bij een bescheiden 6%. In het eerste halfjaar zag de schoenenbranche zijn omzet een half procentje stijgen. Voor het volledige jaar 2011 zou dit volgens ING oplopen tot 2%. Wegens de sterke inflatie en stijgende grondstofprijzen, komt de marge echter onder druk te staan.
Verder bezorgt vooral de snelle groei van het online verkoopkanaal de fysieke schoenenwinkels rake klappen. Vandaag is de online retail verantwoordelijk voor amper 5 tot 6% van de totale verkoop, maar gezien de pijlsnelle groei van het kanaal verwacht het ING Economisch Bureau dat het online aandeel in 2015 al 20% zal bedragen. In 2020 zou 1 paar schoenen op 3 via het internet worden gekocht.
Consolidatie
Bijgevolg zullen de fysieke retailers het binnenkort zwaar te verduren krijgen. Zeker winkels buiten de stadskernen krijgen het knap lastig, volgens het Economisch Bureau van ING. Ook verwacht de bank dat ketens selectiever moeten worden en daarmee de winkelaantallen zullen slinken.
Consolidatie in de markt zal op den duur onafwendbaar worden. “Drie à vier grote internationale spelers zullen de markt domineren”, meent Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING.