Eerste omzetdaling voor Gucci
Net als vorig jaar moest Kering, moederbedrijf van onder meer Gucci en Puma, opnieuw minder goede resultaten voorleggen. De omzet ging er nog wel met 4% op vooruit tot 10 miljard euro, maar Puma, Gucci en vooral negatieve wisselkoerseffecten drukten serieus op de nettowinst: die klokte af op 1,18 miljard euro (-4,4%).
Gucci, goed voor een derde van de totale omzet van Kering, moest in 2014 voor het eerst in jaren gas terugnemen: het luxemerk zag zijn verkoop met 1,8% dalen tot 3,5 miljard euro (-1,1% op vergelijkbare basis), voornamelijk als gevolg van de oktoberopstand in Hongkong. De winstmarge zakte terug van 31,8% in 2013 tot 30,2% in 2014.
Wel waren er tekenen van beterschap naarmate het jaareinde naderde: de luxepoot van Kering kon het jaar alsnog afsluiten met een groei van +6% dankzij de goede prestaties van Bottega Veneta (+11,3%) en Yves Saint Laurent (+27%).
Puma jaagt Kering op kosten
De Duitse sportartikelenfabrikant Puma heeft in het vierde kwartaal zijn nettoverlies fors verkleind (-96% naar 4,6 miljoen euro), maar analisten hadden op winst gerekend. Toch is topman Gulden niet ontevreden: “Puma staat op een keerpunt, we zijn de juiste weg ingeslagen. We hebben nu een duidelijke positionering, hebben stappen gezet in de verbetering van ons product en werken met onze retailers aan een verdere verbetering van onze distributie”.
De omzet van Puma steeg in het vierde kwartaal van 2014 met 7,5% naar 750,8 miljoen euro, met dank aan de herstellende vraag in de Verenigde Staten en de sterke verkoop van accessoires: die ging er liefst 17,1% op vooruit tot 147,1 miljoen euro, terwijl de schoenenverkoop ook zo’n 4,3% omzetgroei kende (tot 310,7 miljoen euro).
Het nummer drie op de sportmarkt (na Nike en Adidas) boekte over het hele jaar zo’n 2,97 miljard euro omzet, een fractie minder dan in 2013. De winst steeg wel van 5,3 miljoen naar 64,1 miljoen euro.
Om die ommekeer te versnellen, voerde het concern in 2014 een fikse verhoging van zijn marketingbudget door, verlengde het zijn sponsordeal met zesvoudig Olympisch kampioen Usain Bolt, verving het concurrent Nike als hoofdsponsor bij de Engelse voetbalclub Arsenal en ging het in zee met popster Rihanna.
Het bedrijf wil meer vrouwelijke klanten aanspreken en benoemde half december popzangeres Rihanna tot creatief directeur van Puma Women en zal tegen 2016 een volledig nieuwe collectie uittekenen.
Dankzij de dynamiek van de andere sportmerken (Volcom en Electric) kon de totale Sport & Lifestyle-tak het verlies in 2014 beperken tot -0,1%; het jaar voordien was er nog een daling met -8%. Voor 2015 toont Kering-topman François-Henri Pinault zich alvast “vol vertrouwen in de capaciteiten van de groep om een aanhoudende rendabele groei te verzekeren”.