Gucci-moeder Kering verwacht een forse winstdaling in eerste helft van 2024. Na een omzetval in het eerste kwartaal geeft eigenaar François-Henri Pinault toe dat de prestaties van de luxegroep aanzienlijk zijn verslechterd.
45% minder winst
Het moederbedrijf van luxemerken als Gucci en Balenciaga voorspelt dat de operationele winst in de eerste jaarhelft met maar liefst 45% kan teruglopen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. “De prestaties zijn in het eerste kwartaal aanzienlijk verslechterd,” zegt topman Pinault aan de Financial Times.
Hoewel de groep uitdagende start van het jaar had verwacht, hebben de zwakke marktomstandigheden – met name in China – en de strategische herpositionering van vlaggenschip Gucci de druk op de omzet nog vergroot. In het eerste kwartaal zakte de vergelijkbare omzet met 10% naar 4,5 miljard euro en bij Gucci zelfs met 19%.
Hoger in de markt
Gucci is bezig met een ommekeer onder de creatieve leiding van ontwerper Sabato de Sarno. Hij moet de positionering van het merk verhogen naar dat van concurrenten als Hermès en Chanel, met een meer tijdloze en minimalistische look. Zijn eerste ontwerpen worden goed onthaald, maar zijn nog maar net in de winkels te vinden.
Ook bij zustermerken Yves Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen daalde de omzet, alleen bij Italiaans modehuis Bottega Veneta en de brillenafdeling van de groep was er groei. Pas in de tweede helft van het jaar verwacht Kering een betere omzetevolutie.