Organische groei vertraagt
De luxegroep wist tegen constante wisselkoersen nog een groei neer te zetten van +3%: niet slecht, maar toch minder goed dan de +5% voor heel 2014. De lederwarentak, met Louis Vuitton als paradepaardje, groeide +1% (tegenover +4% in het laatste kwartaal van 2014).
De horloge- en juwelenafdeling, met als topper Bvlgari, zette een organische +7% neer (tegenover +3% het kwartaal voordien). De ‘selective retailing’-tak (taxfree activiteiten en parfumerieketen Sephora) zag de omzet 5% groeien, terwijl de afdeling parfums & cosmetica (waaronder Dior, Guerlain en Givenchy) er 6% bovenop deed.
De enige daler in het rijtje is de drankendivisie: de verkoop van champagne, cognac en whisky daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met 1%. Merken als Moët & Chandon, Dom Pérignon en Glenmorangie blijven last ondervinden van de anticorruptiemaatregelen in China. Dat land deed enkele jaren geleden grote cadeaus in het Chinese zakenleven in de ban. Enkel Hennessy ging er wat op vooruit: het cognacmerk laat op de Amerikaanse markt mooie cijfers optekenen.