Hermès haalde nog nooit zoveel omzet en winst als in inflatiejaar 2023. Het merk blijft profiteren van zijn exclusieve imago.
4.000 euro voor elke werknemer
Hermès boekte vorig jaar een omzetgroei van 16% naar 13,4 miljard euro. De winst klom zelfs met 28% tot 4,3 miljard euro. Opvallend is dat de groei vooral uit het Westen komt (+19% naar 3 miljard euro in Europa, +17% naar 2,5 miljard euro in de Verenigde Staten). Het Verre Oosten blijft wel de grootste markt, goed voor 7,5 miljard euro omzet. Japan tekende 14,5% omzetstijging op, de rest van Azië 13%.
De cijfers staan in scherp contrast met Kering, dat vandaag nog een daling van zowel de omzet als de winst moest toegeven. Hermès positioneert zich bewust erg hoog in de markt en houdt de kosten in toom door slechts een beperkt aantal modellen aan te bieden. Het merk houdt ook kleine voorraden, wat tot vaak lange wachtlijsten leidt en de luxueuze lederwaren alleen maar meer gegeerd maakt. Het Franse modehuis beloont al zijn medewerkers met een bonus van 4000 euro voor de sterke prestaties.