Hermès klopt rivaal LVMH in het eerste kwartaal van 2023, met een omzetstijging van 22%. Het handtassenmerk dankt die groei aan trouwe klanten, zelfs in tijden van inflatie, en een succesvol Chinees Nieuwjaar.
Boven de verwachtingen
De Franse maker van de Birkin-tas haalde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 3,38 miljard euro, goed voor een groei van liefst 22%. Dat is nog meer dan marktleider LVMH, die 17% meer verkocht in dezelfde periode. Wel zijn de motoren van die groei dezelfde: de terugkeer van de Chinese markt en de luxeconsument die hoegenaamd geen last heeft van de inflatie.
De eigen retail groeide met 23%, de groothandelsverkoop klom met 26%. In ieder geval is het beduidend meer dan de stijging van 15% waar analisten op rekenden. Opvallend is ook dat Hermès op de Amerikaanse markt nog fors kon groeien (19%), terwijl de verkopen van LVMH daar stabiliseerden. Thuismarkt Frankrijk bleef niettemin de grootste groeier met 28%.
Topman Axel Dumas heeft het over een “erg goed Chinees Nieuwjaar”, zeker nu in Azië de coronabeperkingen eindelijk zijn weggevallen, en dankt de groei vooral aan “de loyaliteit van de klanten”. In Normandië opende het merk vorige week nog een nieuw productieatelier. Tegelijk kwam het nieuws dat het Franse modehuis een beurswaarde van 200 miljard euro heeft bereikt. Dat legt de 19.700 medewerkers alvast geen windeieren, want die kregen eind februari nog elk een bonus van 4.000 euro.