H&M gaat voor een “nieuwe creatieve visie”, met de introductie van tweedehands en de modernisering van winkels in Frankrijk en België. Antwerpen krijgt samen met Parijs de primeur voor ‘H&M Pre-Loved’.
Pre-loved en pop-up
H&M wil zich ondanks een moeilijke modemarkt en achterstand tegenover rivaal Inditex herpakken met een “nieuwe creatieve visie”. Die wil het merk luid aankondigen in modestad Parijs, met een pop-upwinkel in de Marais-buurt en een “immersieve” beleving in de La Fayette-winkel. “Via futuristische installaties met merkkleur rood in de hoofdrol, muziekplaylists en gewaagde decors” wil H&M zichzelf er in de kijker zetten. Ook influencers zoals Charli XCX en Jamie xx moeten daarbij gaan helpen.
Na een succesvolle proef in Barcelona, brengt H&M zijn ‘Pre-Loved’-concept bovendien naar België en Frankrijk. Vanaf 12 september kunnen klanten in de flagshipstore op de Meir in Antwerpen en in twee winkels in Parijs een selectie tweedehandsstukken vinden. Deze collectie, die wekelijks wordt vernieuwd, omvat items van zowel H&M-merken als andere labels. Het initiatief speelt volgens H&M in op de groeiende vraag naar circulaire mode, een markt die in België al goed is voor bijna 420 miljoen euro.
Modernere winkels en website
Naast de lancering van ‘Pre-Loved’, zal H&M haar fysieke winkels in België, Frankrijk en Luxemburg moderniseren. In totaal krijgen 18 winkels dit jaar een make-over, waarbij de focus ligt op een strakker en eleganter ontwerp. Deze renovaties zijn bedoeld om de winkelervaring te verbeteren met vlottere looproutes en voorgestelde outfits die regelmatig worden aangepast. Elementen die al op de Meir en in de Brusselse Nieuwstraat te zien zijn, zoals zelfscankassa’s, RFID-tags en ‘Click & Collect’-diensten, worden ook verder uitgerold om het winkelen efficiënter te maken.
Parallel aan de fysieke veranderingen, vernieuwt H&M ook zijn onlineplatform. De nieuwe website biedt een soepelere navigatie en geavanceerdere zoekfuncties. Zo wil het merk klanten niet alleen begeleiden bij hun aankopen, maar ook bij het ontdekken van hun persoonlijke stijl via ‘The Studio’, een speciale pagina voor modeliefhebbers.