H&M Group stelt zich tot doel om tegen 2030 alleen nog gerecycleerde of duurzame materialen te gebruiken, en tegen 2040 klimaatneutraal te zijn. Maar is echte duurzaamheid wel haalbaar voor één van de grootste bedrijven in de derde meest vervuilende industrie ter wereld? En hoe pakken ze dat aan?
Begin april organiseerde de Zweedse modereus in Stockholm het ‘Change Makers Event 2025’, om zijn duurzaamheidsinitiatieven, strategie en vooruitgang toe te lichten. RetailDetail sprak er met verschillende van die ‘change makers’ binnen de H&M Group. Chief sustainability officer Leyla Ertur bijt de spits af.
L.E.: “We werken al meer dan dertig jaar aan de duurzaamheid van onze onderneming. In de afgelopen decennia hebben we veel vooruitgang geboekt, maar er is nog veel werk voor de boeg. In onze hele sector moeten we de klimaatimpact verminderen, onze sociale impact verbeteren en bouwen aan een beter modesysteem. Duurzaamheid draait vandaag om onszelf uitdagen, oude aannames in vraag stellen en herdenken wat groei betekent. Ik zie een geweldige kans om met de grootte en schaal van H&M Group te benutten om ervoor te zorgen dat wij deze verandering leiden.