COS, een premium-dochtermerk van H&M Group, heeft een nieuw winkelconcept voorgesteld in Stockholm. Dat moet onder andere zieltjes winnen met een circulaire inrichting.
Richting circulaire winkels
COS heeft als ambitie op termijn volledige circulaire winkels te hebben: de volledige inrichting moet dan recycleerbaar of herbruikbaar zijn. Zo ver is het nog niet, maar de H&M-dochter zet wel al stappen in de duurzame richting met haar nieuwe winkelconcept. De eerste winkel in Europa met het nieuwe winkelconcept opende op 30 september de deuren aan de Biblioteksgatan in Stockholm.
De winkel integreert een aantal duurzamere materialen en accessoires, zodat de CO2-uitstoot vermindert en de levenscyclus van het interieur verlengt. Met 566 m² oppervlakte over twee verdiepingen is het meteen ook de grootste flagshipstore van het merk. Het winkelontwerp bevat 66% meer gerecycleerd materiaal dan het vorige concept, er is een volledig circulair vloersysteem en alle mannequins zijn nu van gerecycleerd polystyreen in plaats van glasvezel.
“De opening van Biblioteksgatan markeert een belangrijk moment voor COS in onze reis naar interieurdesign en we zijn blij met een Europees vlaggenschip in het hart van Stockholm”, zegt Lloyd Goldby, global head of growth bij COS. “Of het nu gaat om eindeloos recycleerbaar materiaal of om het hergebruik van winkelmateriaal bij nieuwe openingen, ons nieuwe concept is een enorme stap in de richting van een bewuster merk, en we zijn enthousiast om het in de toekomst op meer markten te introduceren.”