Turnhout krijgt de Belgische primeur van een nieuw compact winkelconcept dat H&M heeft ontwikkeld voor kleinere steden. De formule zet nog meer in op de wisselwerking tussen fysieke en digitale kanalen.
Nieuw koopgedrag
Op donderdag 23 november heropent de H&M-winkel in Turnhout na een grondige verbouwing, volgens een compact boetiekconcept dat de retailer ontwikkelde voor kleinere steden. Dit concept sluit volgens de modeketen beter aan op het nieuwe koopgedrag: het is een plek van interactie en inspiratie, waar omnichannel centraal staat.
“We willen een nieuw, compact winkelformaat introduceren dat aan de andere kant van het spectrum ligt vergeleken met onze grote winkels”, zegt Pär Lindback, die country manager is voor België. “Daarbij mikken we vooral op kleinere steden, waar we willen werken met een concept dat ‘gemakkelijker’ is voor de klant. Dit formaat hebben we wereldwijd ontwikkeld en we zijn trots dat we het dit jaar in België kunnen lanceren.”
Het juiste formaat op de juiste locatie
In de nieuwe winkel van 979 m² zien klanten niet alleen een compleet fysiek mode-aanbod – met de collecties voor dames, heren, kinderen, Divided en H&M Beauty – maar hebben ze ook toegang tot online diensten en collecties: denk aan services als click&collect via Budbee-lockers, online retours en de H&M-app. Via digitale terminals kunnen shoppers bestellingen plaatsen op de website.
In een interview met RetailDetail eerder dit jaar had de retailer de komst van het nieuwe winkelformaat al aangekondigd. Winkels moeten immers blijven voldoen aan de verwachtingen van lokale consumenten, daarom diversifieert H&M zijn winkelformaten. “Het gaat erom de juiste locatie én het juiste winkelformaat te vinden. Vroeger, in de periode voor de digitalisering, ging het enkel om locatie, locatie, locatie. Nu is het een combinatie van locatie en format. In kleinere steden hebben we andere winkels dan in grotere steden”, zei Lindback toen.