De Zweedse H&M Group trekt de stekker uit zijn outletplatform Afound. Daar verkocht de modereus kleding van zowel eigen als externe merken met korting, maar te weinig andere merken toonden nog interesse.
“Onvoldoende vraag”
“Als we de huidige positie van Afound evalueren, zien we onvoldoende vraag”, kondigt de groep aan: in de loop van het najaar stopt de formule, die in zeven Europese landen actief is. Onder andere in Duitsland en Nederland kunnen klanten via Afound oudere collecties en koopjes van H&M-merken en andere merken (zoals Veja en New Balance) op de kop tikken.
Merken kiezen er echter steeds meer voor om hun eigen kanalen te gebruiken voor uitverkopen, “om zo hun klantrelaties verder te versterken” – lees: ook koopjesjagers en prijsgevoelige consumenten rechtstreeks te bedienen. Dit heeft geleid tot de moeilijke maar noodzakelijke beslissing om te stoppen met Afound, aldus H&M.
De lopende activiteiten zullen de komende maanden worden afgebouwd en het team wordt ontbonden. Wel zegt de groep veel te hebben geleerd van deze nieuwe manier om met ‘off-price’ om te gaan. H&M zal verder bouwen op de inzichten en lessen uit het project. Afound startte in 2018 met fysieke winkels (in Zweden), maar werd later in de eerste plaats een onlineplatform.