CEO Helena Helmersson geeft het op bij H&M na een jaar dat weer niet goed genoeg was, hoewel de nettowinst verdubbelde en de omzet groeide. Ze geeft de fakkel door aan Daniel Erver, nu topman van het H&M-merk.
Betere marges
Het voorbije jaar steeg de groepsomzet met 6%, maar zonder Rusland en Wit-Rusland zou er een groei van 8% zijn geweest. Ook de brutowinstmarges zijn gestegen, maakt Helmersson bekend. De nettowinst klom tot 8,7 miljard Zweedse kroon (770 miljoen euro), wat meer dan het dubbele is dan een jaar eerder.
Toch blijven de resultaten onder de verwachtingen. Rivaal Inditex doet het al jaren beter, terwijl de veel hogere nettowinst deels te verklaren is door de zware reorganisatiekosten die in 2022 nog sterk op de winst drukten. In die herstructurering verloren 1500 medewerkers hun baan. Deze week kondigde de groep nog een grote sanering aan in Spanje, nota bene de thuismarkt van Inditex, waar bijna een kwart van de winkels sluit.
Omzet daalt
Het jaar eindigde ook niet in schoonheid: de operationele winst steeg in het vierde kwartaal wel, maar bleef onder de prognoses. De winstmarge daalde zelfs ten opzichte van het derde kwartaal. In de periode tussen 1 december en 29 januari daalde de omzet met 4%, waar een jaar eerder nog een stijging van 5% was.
Bestuursvoorzitter Karl Johan Persson bedankt Helmersson dus om de winstgevendheid te verbeteren, maar kondigt ook een verrassende wissel aan: Daniel Erver, huidig hoofd van het H&M-enseigne, krijgt nu de hele groep onder zich. Erver belooft zich verder te richten op winstgevendheid (eerder dan prijsverlagingen) en streeft dit jaar naar een operationele marge van 10%. De groep zal zich dus vooral moeten zien te onderscheiden van goedkope moderetailers zoals Shein en Primark.