(Publireportage) Van kleding over eten tot huishoudelijke apparaten: vandaag is àlles online te koop. Voor sommige producten lijkt dat nochtans niet zo vanzelfsprekend. Denk bijvoorbeeld aan cosmetica, parfum of andere luxeproducten. Daarvan zou je toch denken dat klanten ze eerst even willen zien of testen vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Toch zijn er verschillende redenen waarom we massaal online aankopen blijven doen bij grote warenhuizen.
Toegankelijkheid en gemak
Hoewel een dagje shoppen absoluut zijn charme heeft, zijn we het met z’n allen gewoon geworden om vanuit onze zetel al onze aankopen te kunnen doen. Laten we eerlijk zijn, wie wil er nu in de rij staan in een warenhuis of parfumerie als je met een paar klikken dezelfde parfum online kunt bestellen? Online winkelen biedt ultiem gemak, 24/7, zonder gedoe en zonder dat je jezelf naar de winkelstraat hoeft te sleuren.
Uitgebreide keuzemogelijkheden
Op het web zijn de keuzemogelijkheden eindeloos; of je nu op zoek bent naar een speciale parfum of naar een uniek juweel van Gucci of Cartier. Als je goed genoeg zoekt, zul je online vast wel vinden wat je wilt. Bovendien heb je op webshops vaak een beter overzicht van het aanbod dan in een fysieke winkel. Is het item dat je zoekt tijdelijk uitverkocht? Veel webshops bieden de mogelijkheid aan je een herinneringsmail te sturen wanneer het item dat je wilt terug op voorraad is. Makkelijk toch!
Betrouwbare reviews en aanbevelingen
De derde reden waarom online warenhuizen kunnen blijven bestaan, zijn hun eigen klanten. Mensen vertrouwen op elkaar, dat is niets nieuws. Voordat we onze centen uitgeven aan een flesje parfum, een dure jas of een mooi paar schoenen, willen we er zeker van zijn dat we waar voor ons geld krijgen. Online platforms bieden vaak gedetailleerde productrecensies en aanbevelingen van andere klanten. Deze eerlijke meningen kunnen ons helpen beslissen en ons zekerder maken om een bepaald item online te kopen.
Exclusieve online aanbiedingen
Luxemerken bieden vaak online deals en kortingen aan die je zelden in fysieke winkels zult vinden. Dit trekt niet alleen nieuwe klanten aan, maar ook bestaande klanten zijn hierdoor geneigd om hun aankopen online te doen. Zeker voor duurdere items van merken zoals Saint Laurent of Chanel kunnen online aanbiedingen erg aantrekkelijk zijn voor potentiële kopers.
Vaste klanten
Klanten die al eens eerder een online aankoop hebben gedaan bij een online warenhuis, zullen geneigd zijn om dit in de toekomst meer te doen als hun eerste ervaring positief was. Bovendien verkopen online warenhuizen heel wat items die klanten vaker dan één keer kopen. Denk bijvoorbeeld aan parfum of een goede dagcrème. Wanneer je flesje of potje leeg is, kun je gemakkelijk hetzelfde online opnieuw kopen.