Nettowinst stijgt sterk
In het eerste kwartaal, dat liep tot 31 augustus, ging de omzet met 7,7 procent omhoog tot 6,97 miljard dollar (5,2 miljard euro) – nét boven de 6,96 miljard dollar die analisten verwacht haddn. De nettowinst steeg met 37,6 procent naar 780 miljoen dollar (580 miljoen euro). De aandelen gingen dan ook met maar liefst 5,9 procent omhoog, de grootste stijging sinds het Amerikaanse sportmerk naar de beurs trok in 1980.
Onder de merken was Converse de primus van de klas: het voorbije kwartaal steeg de omzet met 18,2 procent naar 494 miljoen dollar (365 miljoen euro). De operationele winst steeg 36,3 procent naar 169 miljoen dollar (125 miljoen euro). Vooral in China, Noord-Amerika en Groot-Brittannië verkocht het merk heel goed.
In Japan daalde de kledingomzet wel met 20,9 procent en in China is het merk met strategische veranderingen bezig, wat zorgde voor wisselende resultaten. De totale omzet zakte er met 0,5 procent. De kledingverkoop steeg er wel met 8,8 procent, maar dat was niet voldoende om de daling van 4,5 procent bij schoenen recht te trekken.