Californische strandlook
De Amerikaanse kledingketen Hollister, die genoemd werd naar een stad in Californië en een casual “Californian beach style” kledingcollectie en badlijn voor jongeren tussen 14 en 18 jaar brengt, koos in Utrecht voor een gigantisch pand aan de Oudegracht 113 waar onlangs het failliet verklaarde Free Record Shop de boeken dicht deed.
De geruchten dat in het pad een Apple store zou komen – er was namelijk een wit Apple logo op de gevel geschilderd – werden door Apple zelf meteen de kop ingedrukt.
Jonger publiek en lagere prijzen
De marketing-aanpak in de Hollister winkels is grotendeels dezelfde als deze in de populaire Abercrombie & Fitch vestigingen. Alleen sportieve jongens, soms zelfs met ontbloot bovenlijf, en sexy meisjes komen er aan de bak. Ook staat de muziek er gegarandeerd loeihard en kan je maar beter van het Hollister-parfum houden, aangezien bezoekers er steevast in onder worden gedompeld.
In vergelijking met Abercrombie & Fitch, richt Hollister zijn pijlen wel op een jongere doelgroep en hanteert het ook lagere prijzen. Zo kost een Hollister T-shirt bijvoorbeeld 17,5 dollar (13 euro) terwijl je daar bij A&F al snel dertig tot veertig dollar (22 tot 30 euro) moet voor neertellen.