Hugo Boss stagneerde in het derde kwartaal. Vooral de Chinese krimp kost de Duitse modegroep winst, maar stevige kostenbesparingen moeten beterschap brengen.
Hugo en Boss smeden banden
Na een zwak tweede kwartaal draaide Hugo Boss in het derde kwartaal stabiel. De omzet bleef gelijk aan die van een jaar geleden, meer bepaald 1,03 miljard euro. Het Duitse bedrijf lijdt onder de macro-economische en geopolitieke onzekerheden, vooral in China. In de regio Azië-Pacific daalde de omzet met 7%, tegenover 1% groei in de EMEA-regio.
De winst hield echter minder goed stand. Het operationele resultaat (EBIT) zakte met 7% naar 95 miljoen euro, de nettowinst daalde zelfs met 12% naar 56 miljoen euro. Hugo Boss verwacht niettemin dat de kostenmaatregelen van eerder dit jaar binnenkort hun vruchten zullen afwerpen. De productiviteit en effectiviteit is in het hele bedrijf verbeterd, zegt CEO Daniel Grieder. Ook wil de topman de banden tussen de merken Hugo en Boss aanhalen.
Voor het hele jaar rekent Hugo Boss nu op een omzetgroei tussen 1% en 4%. De operationele winst zal tussen de 350 miljoen en 430 miljoen euro afklokken, herrekende de modegroep al na het tegenvallende tweede kwartaal.