Vorige week heropenden drie multimerkenboetieks van A Suivre als lifestyle-vlaggenschipwinkels van modelabel Collectors Club. De retailer koestert zowel in België als in het buitenland expansieplannen.
Toekomst in handen nemen
Is er nog een toekomst voor multimerken-modewinkels in een markt met een overaanbod aan labels en een groeiende e-commerce? Onderneemster Nele Van Doorslaer is overtuigd van wel. Na dertien jaar maakt haar multimerkenwinkelketen A Suivre plaats voor een nieuw verhaal: de winkels in Knokke, Kortrijk en Sint-Martens-Latem gaan verder als Collectors Club, naar het succesvolle label dat ze goed vier jaar geleden in de markt zette.
Precies omdat de modewereld drastisch veranderd is sinds de pandemie, vond Van Doorslaer het nodig om het roer om te gooien. “We nemen onze toekomst zelf in handen. Ik wil minder de speelbal van de merken zijn en beter anticiperen op de noden in de markt. Daarom heb ik beslist om A Suivre vaarwel te zeggen en drie flagshipstores te openen voor Collectors Club. Daar verkopen we ons eigen merk, aangevuld met andere merken voor items die we niet zelf maken, zoals print, kasjmier of denim. Een vrouw wil kunnen combineren.”
65 Europese boetieks
Het label Collectors Club staat voor vrouwelijk, hedendaags en tijdloos. “We zorgen dat de vrouw van ’s ochtends tot ’s nachts in onze collectie kan gekleed worden: een toffe dagelijkse look, maar je kan er ook mee naar een feestje of een barbecue. We focussen op de doelgroep tussen 30 en 50. Met een gemiddelde prijs van 200 à 300 euro bereiken we minder de twintigjarigen, al willen we ook verjongen. Kwaliteit en comfort staan voorop, je kan dan ‘mixen & matchen’ met meer uitgesproken stukken.”
“We begonnen met ons eigen merk omdat we bepaalde items misten in het multimerkenaanbod. We verkopen de collecties van Collectors Club zowel in onze eigen winkels als business-to-business: we liggen nu in 65 Europese boetieks. De productie vindt plaats in Moldavië, Roemenië, Italië, Portugal en België.”
Shoppen als therapie
Naast mode vinden klanten bij Collectors Club ook accessoires, lifestyle-items en decoratie-objecten voor een totaalbeleving. “We hebben onder andere boeken, kandelaars, vazen, parfums en handzepen toegevoegd. Je kan meteen een cadeautje meenemen als je naar een etentje gaat bijvoorbeeld. De winkel moet vandaag een leuke ontmoetingsplek zijn. Mensen gaan shoppen om zich beter te voelen, het is therapie. Onze verkoopsters zijn psychologen die de mensen op hun gemak stellen. Klanten kunnen thuiskomen bij ons. Ons salesteam is daarop getraind.”
De naam is niet toevallig gekozen: “Zoals de club van creatieven die we verzamelen rondom ons merk, willen we ook een clubgevoel creëren met onze klanten. Na de pandemie willen we onze klanten terug naar de winkel begeleiden op een manier die een aanvulling vormt in plaats van concurreert met digitale contactpunten.” Die offline ‘clubs’ zijn niet enkel shopbestemmingen, maar volwaardige ontmoetingsplekken voor de Collectors Club members. “Shoppen is beleving. We willen van winkelen een ervaring maken. We gaan daarom ook events en workshops organiseren in onze winkels.”
Of het bij drie winkels zal blijven? “We gaan eerst evalueren, maar we denken ook al verder. In eigen land zou Antwerpen een interessante optie zijn. Het buitenland sluiten we niet uit: we liggen al in een 25-tal Franse winkels, dus waarom geen flagshipstore in Parijs? Stilstaan is geen optie. We moeten nu springen.”