Juttu verkoopt nu ook tweedehands: in vier winkels openen ReJused-corners, in samenwerking met Studio Retag en Arkaiv. “Vintage en tweedehands spelen een steeds belangrijkere rol in het straatbeeld, we willen dat niet negeren”, ziet inkoopmanager Margo Gijsbrechts.
Tweedehands palmt markt in
Ook bij Juttu begonnen ze zich een jaar geleden af te vragen ze tweedehands konden introduceren in het concept. “Juttu heeft altijd een voorliefde voor merken die lief zijn voor de planeet. Vintage past dus echt bij ons concept – en bij onze klanten”, zegt Gijsbrechts, die de ReJused-corners initieerde. “Onze klant is een bewuste consument, die op zoek is naar een verhaal.”
Door zelf tweedehands te verkopen, surft Juttu naar eigen zeggen niet enkel mee op de trend. “Het is ook een onmiskenbaar marktgegeven. Het neemt gewoon een deel van de markt over. We kunnen dat niet negeren. En dat is ook goed, het is belangrijk dat kleding niet altijd nieuw moet zijn. Het is een gezonde trend, waar we zelf ook werk van willen maken”, aldus Gijsbrechts.
Afgelopen zomer vond de zusterformule van A.S. Adventure twee partners van eigen bodem: Studio Retag uit Leopoldsburg en Arkaiv uit Antwerpen. Elk krijgen ze een rek in de corners, Studio Retag met vooral lieflijke en kleurrijke items, Arkaiv iets stoerder en meer streetwear. Nathalie van Studio Retag schuimt al van kindsbeen de rommelmarkten af, terwijl Jakob Hendrickx van Arkaiv en zijn echtgenote jarenlang in de mode werkten, maar zo ook een beetje gedesillusioneerd raakten door de grote vervuiling. In jaren van reizen heeft het duo een enorm archief (Arkaiv) van duizenden vintagestuks uitgebouwd.
Soort shop-in-shops
ReJused gaat van start in de winkels van Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven. “Vier heel sterke winkels met sterke teams”, zegt Greet Anthoni, PR-manager van moederbedrijf Retail Concepts. Eerst wil Juttu dus evalueren hoe het daar verloopt, vooraleer uit te rollen naar andere winkels. “Als het goed werkt, willen we graag uitbreiden. Maar we gaan het stap voor stap doen, en dit project de komende weken en maanden heel nauwgezet opvolgen.”
Tweedehands is een heel andere manier van werken dan de keten gewoon is. Elk stuk is eenmalig en je kan niet zomaar bijbestellen of opschalen. Ook voor de merkpartners is het nieuw om zoveel stock te moeten voorzien op korte termijn. Daarom geeft Juttu Studio Retag en Arkaiv veel vrijheid, zij het natuurlijk gebaseerd op verkoopdata. Gijsbrechts: “We hebben hen getoond wat wij goed verkopen, welke maten en klantenprofiel, maar verder is het volledig hun collectie. Nu gaan we samen opvolgen en bijsturen.”
Lokaal leren denken
Omdat vintage nu eenmaal niet te standaardiseren valt, kiest Juttu bovendien voor een heel lokale aanpak. De selectie en aansturing gebeurt per individuele winkel. Het tweedehandsaanbod verschilt dus per locatie en komt ook niet online. “Omdat het unieke stukken zijn en vintagematen kunnen verschillen, is dat moeilijker te digitaliseren”, zegt Anthoni.
Plannen om volledige vintagewinkels te openen, zijn er niet. Wel zoekt Juttu nog een locatie aan de kust voor zijn jaarlijkse ‘summer pop-up store’. “We blijven uitkijken naar locaties. Tegelijk blijft het merkaanbod groeien. Elk seizoen brengen we iets nieuw, of dat nieuwe decoratie of een nieuw merk is. Zo zijn we altijd op zoek naar merken met een sterk verhaal.”