Sportmodereus Nike opende deze week twee toonaangevende nieuwe winkelconcepten: ’s werelds eerste ‘Nike Style’ in Seoul en een groot vlaggenschip in het bekende Westfield-winkelcentrum in Londen.
Live sportnieuws in de winkel
West-Londen krijgt er een Nike-winkel van meer dan 1500 m² bij: op twee verdiepingen maakt het sportmerk de brug tussen sport en digitalisering, met zowel mogelijkheden om producten ter plaatse uit te proberen als allerlei technologische snufjes.
Londen is een van de meest digitaal geconnecteerde markten ter wereld, zegt Nike aan RetailGazette, dus pakt het sneakermerk er uit met een nieuw digitaal ‘storytelling’-platform genaamd Sport Pulse: ledschermen aan de ingang van de winkel doen live verslag over sportevenementen die op dat moment in Londen plaatsvinden.
Via een tafel met interactief scherm kunnen klanten in de winkel ook reviews en informatie opvragen over eender welk paar schoenen. Wie zeker niet wil aanschuiven om de winkel binnen te gaan, kan al online zijn visite boeken. De Nike-app laat shoppers in de winkel ook toe producttags te scannen voor meer informatie of om te checken of hun maat op voorraad is.
Nog hippere opvolger al klaar
Hoewel de Londense winkel volgens Nike “een nieuwe maatstaf vormt voor retail”, krijgt de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul tezelfdertijd een nóg nieuwer winkelconcept. Het sportmerk introduceert er Nike Style, een nieuw soort buurtconcept dat binnenkort naar meerdere internationale markten uitbreidt. Een tweede opent dit jaar nog in Shanghai. Het nieuwe winkelconcept moet “de definitie van sport verruimen”, waardoor de grens tussen fysiek en digitaal vervaagt, meldt RetailNews Asia.
Nike noemt het zelf “een frisse draai aan een klassieke Nike Store”, met meer focus op (online) creativiteit, sociale media en beleving. Zo heeft de winkel een eigen videostudio met aanpasbare achtergronden, waar lokale influencers, sneakerfanaten en shoppers content voor hun sociale media kunnen creëren. Klanten kunnen er ook QR-codes scannen voor ‘augmented reality’-ervaringen. Via die toegevoegde realiteit leren ze meer over de producten of over de kunstinstallaties in de winkel.
De Nike Style-conceptwinkel is niet toevallig gevestigd in de bruisende wijk Hongdae, die bekend staat om zijn kunst- en modecultuur. In de winkel zijn ook genderneutrale zones te vinden met andere fleeces, tops, schoenen, accessoires voor elk gender. Om er echt een plek voor de Nike-community van te maken, organiseert het sneakermerk er bovendien workshops en evenementen voor wie lid is van getrouwheidsprogramma Nike+.