Inditex gaat haar Oysho-merk in Nederland op Zalando verkopen. Dat wordt zo de eerste internationale markt in de samenwerking van de Spaanse moederonderneming van onder andere modeketen Zara.
Samenwerken als technologiepartij
Inditex maakt het assortiment van het ‘beach and sleep wear’-merk Oysho eerst voor de Nederlandse klant beschikbaar in de digitale schappen bij Zalando. “Zij hebben hierdoor een extra verkoopkanaal. Een brandshop met hun assets, hun merk- en marketinguitingen. Dit was eerst ondenkbaar; ze zien ons echter niet als concurrent maar als technologiepartij”, meldt Ken Fontijn van Zalando aan Emerce.
Wanneer de samenwerking voor Zalando en Inditex naar wens verloopt, wordt deze opgeschaald naar andere landen waar Zalando actief is. Inditex, dat in Lelystad een nieuw distributiecentrum gaat bouwen, startte begin dit jaar de samenwerking met Zalando. De eerste resultaten daarvan waren in Duitsland te zien en krijgen nu een vervolg op de Nederlandse markt.
Bestellen bij Zalando, verzenden via Oysho
De ‘achterkant’ van de samenwerking is in handen van Oysho: wanneer een klant bij Zalando, ontvangt Oysho de order en wordt de bestelling vanuit het eigen warehouse naar de klant gezonden. Dit gebeurt volgens de voorwaarden en het servicelevel van Zalando. De klant mag geen verschil merken tussen Zalando als verkoper en verzender of de partner. Fontijn: “Dit is een goed voorbeeld van hoe we ons platform uitbouwen en hoe we fashionspelers aan ons binden. De consument wordt hier uiteindelijk beter van.”
Het Spaanse modeconcern Inditex is met kledingmerken als Zara en Bershka inmiddels online actief in 46 landen. Zo krijgt India op 4 oktober een webwinkel van Zara. Zalando van zijn kant verwerkt maandelijks tweehonderd miljoen bezoekers uit vijftien Europese landen.