RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Inditex dankt winstgroei aan integratie online en offline

icon
Mode13 maart, 2019

Inditex, het moederbedrijf van Zara, Massimo Dutti en Pull&Bear, heeft zijn omzet én winst flink zien stijgen in 2018. Dat was in grote mate te danken aan toenemende onlineverkopen en investeringen in technologie.

 

Grotere winkels

De omzet van Inditex Group steeg in 2018 met 3% naar 26,14 miljard euro, maar zonder wisselkoerseffecten (als gevolg van een sterke euro) bedroeg die groei zelfs 7%. De vergelijkbare omzet nam met 4% toe. De evolutie is positief in alle regio’s en voor alle merken, meldt de retailer. De winst steeg met 2%, zonder valuta-effecten was dat zelfs 12%. De groei is bijna volledig toe te schrijven aan e-commerce: de inkomsten uit de onlineverkopen stegen met 27% tot 3,2 miljard euro. In markten waar de groep zowel webshops als winkels uitbaat, bedraagt het online aandeel gemiddeld 14%. 

 

Volgens topman Pablo Isla zijn de mooie cijfers het resultaat van een duidelijke strategie waarmee de groep zijn klanten een geïntegreerd modeplatform wil aanbieden, offline en online. De retailer breidt zijn winkelnetwerk uit met een duidelijke focus op toplocaties, en investeert daarnaast in logistiek en in de nieuwste technologie, zoals RFID en een geïntegreerd voorraadbeheerssysteem. Beide zijn cruciaal om de shopper de beste winkelervaring te bieden. 

 

De nieuwe winkels die de groep opent, bieden meer diensten en zijn gemiddeld 39% groter in oppervlakte dan vijf jaar geleden, in het geval van Zara is dat zelfs 50%. Alle winkels van de groep zullen eco-efficiënt zijn in 2020. In datzelfde jaar zullen alle merken van de groep wereldwijd online verkrijgbaar zijn.

 

In de marge van de bedrijfsresultaten deed Inditex nog twee bijkomende aankondigingen over dochter Zara. Zo wordt het Zara Home-concept stopgezet en als vierde pijler geïntegreerd in de gewone Zara-winkels: door de recente keuze voor steeds grotere winkels zal er in de nieuwe vestigingen plaats genoeg zijn om een Home-hoek te voorzien. Ook start de keten met een experiment waar in drie testwinkels, onder andere in Amsterdam, gratis ‘customising’ van jeans zal worden aangeboden.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Dior raakt klantgegevens kwijt bij cyberaanval

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

  • icon
    Mode13 mei, 2025
    Gent heeft Europese primeur met eerste Skechers “Performance store”

    In “Performance”-winkels verkoopt Skechers naast sneakers een ruimer assortiment sportkledij en accessoires. Gent kreeg de primeur van het nieuwe winkelconcept, dat straks in heel Europa wordt uitgerold.

  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle

    De “Fashion & Lifestyle”-editie van het RetailDetail Congress stelde niet teleur: zes keynotesprekers deelden hun visie op beleving, duurzaamheid en ondernemerschap, met verandering in een woelige modemarkt als rode draad.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN