Omzet stijgt dankzij winkelopeningen
In totaal verkocht Inditex in het eerste halfjaar 5,7% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, ondanks een zwakke lente wegens het slechte weer in West-Europa. In lokale munten bedroeg de stijging zelfs 8%.
Een deel van die vooruitgang kwam echter door de uitbreiding van het winkelnetwerk. Eind juli telde dat al 6.104 verkooppunten, gespreid over 86 markten. De voorbije zes maanden werden wereldwijd 95 nieuwe winkels geopend. Voorts profiteerde Inditex van goede resultaten in opkomende markten als China. Die konden de zwakkere verkoop in thuisland Spanje compenseren.
Duurdere grondstoffen kunnen winst niet drukken
Inditex hield aan het eerste halfjaar een nettowinst van 951 miljoen euro over (+0,7%). Dat resultaat ligt boven de verwachtingen van de analisten: 2012 was immers een recordjaar. Wel keek het bedrijf aan tegen een daling van zijn brutomarge van 59,6% naar 58,6%, onder meer als gevolg van hogere kosten voor grondstoffen.
De analisten verwachten een goede tweede jaarhelft omdat de verkopen zouden aantrekken door de betere zomer en door een stijging van het consumentenvertrouwen, ook in Spanje. Wel kan de sterke euro wel voor een afremming zorgen.
Inditex blijft bovendien nieuwe winkels openen, zowel online als offline. Zo startte Zara in augustus een webshop in Rusland en werden verkoopsites van Massimo Dutti en Zara Home gelanceerd in Canada. Inditex verkoopt nu al in 22 landen online.