De Nederlandse ING Bank moet de Nederlandse en Europese tak van Foot Locker een schadevergoeding van 300.000 euro betalen. Dat heeft een rechter beslist nadat Foot Locker in 2015 voor 1,8 miljoen euro werd opgelicht.
Onderzoek te laat gestart
Toen Foot Locker eind 2014 een factuur ontving met daarop het ‘nieuwe’ rekeningnummer van UPS, was het in de veronderstelling dat het ging over de koeriersdienst. Eigenlijk ging het echter over het ‘bedrijf’ UPS Consultancy, dat eind 2014 werd opgericht als eenmanszaak voor ‘studiebegeleiding, vorming en onderwijs’. Aangezien Foot Locker ervan uitging dat het over de koeriersdienst ging, werden de betalingen gewoon gemaakt op de ING-rekening van UPS Consultancy, waarna de 25-jarige oprichter het geld vakkundig naar het buitenland wegsluisde.
Volgens de rechter had ING echter sneller moeten ingrijpen, toen er bijzonder veel geld werd gestort op een rekening waar volgens de rekeninghouder minder dan 1.000 euro per maand zou op verschijnen. In totaal werd er in de maanden januari en februari van 2015 voor maar liefst 1,8 miljoen euro aan betalingen gedaan. Dat had ING moeten aanzetten tot een onderzoek, vooral omdat het geld steevast onmiddellijk werd overgeboekt naar een andere rekening.
Ook Foot Locker te laks
Ook toen ING een onderzoek liet instellen vanwege mogelijke witwaspraktijken, werd Foot Locker niet op de hoogte gesteld. Pas een maand nadat er bij ING vermoedens rond fraude waren, werd de rekening geblokkeerd. Rijkelijk te laat, vindt de rechter. Die is echter niet van mening dat ING verantwoordelijk is voor het volledige verdwenen bedrag. Ook Foot Locker had het nieuwe rekeningnummer beter moeten controleren en meer veiligheid moeten inbouwen tegen fraude.
De oplichter werd eerder al veroordeeld tot 322 dagen cel en een terugbetaling van een deel van het geld, al is het voorlopig nog niet duidelijk waar dat gebleven is.