Sportketen Intersport gaat de komende jaren sterk investeren in e-commerce, om zo de achterstand die het heeft opgelopen ten opzichte van de concurrentie dicht te fietsen. Tegen 2020 moet “een substantieel deel van de omzet” online gehaald woorden.
Slechts 1% e-commerce
Momenteel haalt Intersport slechts 1% van zijn omzet uit de online verkoop, terwijl concurrenten als Decathlon en Adidas gemiddeld 10% van hun verkopen via de webshop halen. CEO Victor Duran ziet dat het tijd wordt om daar verandering in te brengen: “Als we geen aantrekkelijke online winkels kunnen aanbieden, zullen we afhankelijk zijn van de concurrentie”, aldus de nieuwe topman.
Om werk te maken van e-commerce richtte het bedrijf onder andere de nieuwe functie chief digital officer op. Daarvoor werd Mia Ruotsala, voorheen e-commerce marketing directeur bij Tommy Hilfiger, aangetrokken.
Naast de aandacht voor e-commerce wordt er ook een nieuw winkelconcept ontwikkeld, waarbij de winkels moderner en groter moeten worden. De eerste winkels volgens dat concept moeten eind dit jaar geopend worden in Nederland en Denemarken.
Intersport haalde vorig jaar een omzet van 11,4 miljard euro, een stijging van 2% ten opzichte van een jaar eerder. De keten is momenteel actief in 45 landen.