Livestream shopping is een trend, ook bij Belgische retailers. JBC lanceert zijn eerste ‘live shopping’-evenement met actrice Kim Van Oncen en gaat daarmee een stap verder dan live feeds op sociale media.
Van sociale media naar webshop
JBC presenteert al jaren regelmatig nieuwe collecties op Instagram of Facebook via livestreams. Klanten kunnen dan in de comments vragen stellen over de kledingstukken en ze daarna via de webshop of in de winkels kopen. Te omslachtig, vindt de Belgische retailer nu: “Tijdens die lives krijgen we steeds veel vragen over artikelnummers, maten, prijzen, pasvormen, etc. Een dergelijk grote hoeveelheid unieke vragen is niet zo snel beantwoord”, zegt CEO Bart Claes.
Geïntegreerde ‘live shopping’-video’s vormen de nieuwe oplossing: tijdens die livestreams kan de klant niet alleen alle informatie over de stuks raadplegen, maar de stuks ook meteen aan hun winkelmandje toevoegen zonder de video te verlaten. “Dankzij deze digitale innovatie elimineert JBC een onnodige en vaak storende stap in de shoppingervaring van klanten”, klinkt het.
Sinds 2020 in opmars
Het eerste ‘live shopping’-evenement gaat donderdag 5 mei door met actrice Kim Van Oncen, die al twee collecties ontwierp met JBC. De Dertigers-actrice presenteert tijdens de livestream zomertrends en stylingtips, terwijl kijkers via de chat rechtstreeks vragen kunnen stellen die live worden beantwoord.
Hoewel de liveshoppingtrend uit China komt overgewaaid en pas in de lockdowns van 2020 onze contreien bereikte, wordt livestreaming snel populair onder Europese merken en retailers. In België streamde schoenenketen Torfs op 31 maart voor het eerst een modeshow live vanuit een Antwerpse winkel van de formule. Ook daar konden klanten rechtstreeks kopen vanuit de video.