JBC laat popster Camille vanavond virtueel optreden in Roblox. Dat doet de winkelketen om haar nieuwe speel- en shopomgeving op het populaire gameplatform feestelijk in te huldigen.
Eerste virtuele concert in België
JBC lanceert samen met Vlaams popfenomeen Camille voor een capsulecollectie voor kinderen, maar die collab heeft ook een virtueel kantje. Meer zelfs, een heuse virtuele wereld. In het onlinegameplatform Roblox, bijzonder populair bij kinderen, opent JBC een eigen omgeving waar gamers spelletjes kunnen spelen, shoppen en het nieuwe album van Camille kunnen beluisteren.
Vanavond opent de digitale JBC-wereld, en om 19 uur wordt de aftrap gegeven met een virtueel concert van Camille. Dankzij een sensorpak werden haar zang- en danstalenten vertaald naar een avatar. Het wordt het eerste Belgische optreden in Roblox. Eerder dit jaar al creëerde JBC al een winkel en ‘challenge’ in onlinegame Fortnite, maar dat spel is vooral populair bij iets oudere jeugd.
Al tijdens het concert kunnen fans een eerste glimp opvangen van de Camille-collectie. Die ligt vanaf 4 november in de winkels, maar is vandaag al digitaal verkrijgbaar. Door de games in de JBC-wereld te voltooien, kunnen spelers Roblox-punten verzamelen. Deze kunnen ze inruilen voor digitale kledingstukken uit de collectie, waarin hun avatar (hun figuurtje in de game) kan schitteren. “Zo kunnen jongens en meisjes in het echte leven twinnen met hun avatar in Roblox”, klinkt het bij JBC.
Gigantische opportuniteit
“De opportuniteit voor virtuele avatarkledij is gigantisch”, meent Mathias Van Dosselaer van Yondr, het bedrijf dat de virtuele JBC-wereld creëerde. “De metaverse, of noem het de drie-dimensionalisering van ons internet, is enorm in opmars, vooral bij de jongere generatie. Entertainment en retail vervolledigen, naast advertising, de top drie van sectoren die het meeste impact zullen ondervinden van de metaverse. Strategisch gezien is het dus een heel sterke keuze van JBC en Camille om hun partnership op deze manier naar hun doelpubliek te brengen.”
In Fortnite hebben gamers al voor miljarden dollars aan digitale kleertjes en accessoires gekocht. De markt voor virtuele spullen in games, zoals kleren en accessoires, wordt in 2022 op 50 miljard dollar geraamd. Dit en meer over virtuele retail in de metaverse lees je in het nieuwe boek The Future of Shopping, genomineerd voor de PIM Marketing Literature Prize 2022.