Sportretailer JD Sports geeft een winstwaarschuwing af: het belangrijke eindejaarseizoen viel tegen en de jaarwinst zal 115 miljoen euro lager eindigen dan verwacht.
Teveel promo’s
In de 22 weken tot 30 december haalde JD Sports slechts 6% meer omzet, op vergelijkbare basis bedroeg de groei zelfs maar 1,8%. Dat was lager dan de verwachtingen, geeft het bedrijf toe. De verkoop van kleding werd gehinderd door het zachte herfstweer, terwijl de eindejaarsverkopen tegenvielen en sterker promotiegericht waren. Voor het hele jaar rekent de sportketen nu op een autonome omzetgroei van 8%.
Ook de brutomarge stokt door de vele promotieacties. JD Sports verwacht daarom nu dat de brutomarge voor het hele boekjaar (tot 3 februari) iets lager zal zijn dan vorig jaar. De winstverwachting stelt het bedrijf flink naar beneden toe bij: die zal ruim 100 miljoen pond lager uitkomen op 915 tot 935 miljoen Britse pond (1 tot 1,1 miljard euro) vóór belastingen.
CEO Régis Schultz zegt wel tevreden te zijn met de voorraadpositie. De keten heeft ook “goede vooruitgang geboekt ten opzichte van het vijfjarig strategisch plan” en heeft vorig jaar meer dan 200 nieuwe winkels geopend. “We blijven ons marktaandeel vergroten”, klinkt het. Andere modeketens klaagden dit najaar eveneens over het weer en over de koopjeszoekende consumenten. Nike kondigde zelfs een ontslagronde aan, wat laat vermoeden dat de gouden tijd voor sportmerken uit is.