Naamsverwarring troef
Kleding.nl is een zoekmachine die bezoekers doorverwijst naar webshops die mode verkopen. Voor elke doorverwezen bezoeker die effectief tot aankoop overgaat, ontvangt Kleding.nl een commissie van de webshop in kwestie. “En dat is in de loop van de afgelopen twee jaar heel goed gaan draaien“, zegt medeoprichter Jan-Willem Langenkamp aan de collega’s van zakenblad Quote.
Tot er begin dit jaar met Kleding.com een kaper op de kust kwam. Die deed niet alleen exact hetzelfde als Kleding.nl, de concurrent benaderde ook dezelfde webshop-klanten. En dat leidde tot een enorme verwarring en onduidelijkheid “omdat er sprake is van gebruik van een identiek woord, waarbij slechts de domeinexistentie (.nl dan wel .com) verschillend is, terwijl de aangeboden diensten identiek zijn”.
“Generieke” term toch beschermd?
Langenkamp & Co probeerden de zaak eerst in der minne te regelen, maar Kleding.com wou daar niet op ingaan: het woord ‘Kleding’ is een generieke term en die kan je toch niet beschermen, zo waren zij van mening. Uiteindelijk kwam het tot een rechtszaak.
De rechter volgde die visie echter niet en veroordeelde de BV Cyrus I, uitbater van Kleding.com, om “met onmiddellijke ingang na betekening van dit vonnis het gebruik van de handelsnaam kleding.com te staken en gestaakt te houden”, en dat op straffe van een dwangsom van 2.500 euro per dag waarop zij niet aan de uitspraak voldoet, “tot een maximum van € 50.000,00 is bereikt”.
De uitbaters van Kleding.com hadden naar eigen zeggen de “uitspraak van de rechter eigenlijk niet verwacht en zijn behoorlijk teleurgesteld, want het is toch een algemene naam”. Zij overleggen nu volop met hun advocaat over de opties die hen nog resten. Wordt dus wellicht vervolgd…