Fast Retailing, de Japanse groep achter modemerk Uniqlo, profiteerde vorig kwartaal van groei in Noord-Amerika en Europa. Hoewel het najaar (te) warm begon, gingen de warme winterkleren vanaf november vlot de deur uit.
“Bijna exact volgens plan”
Vorig kwartaal steeg de operationele winst bij het moederbedrijf van Uniqlo met 25,3% naar 146,6 miljard yen (920 miljoen euro). Het is het derde jaar met een recordwinst op rij, te danken aan een omzetstijging met 13,2% naar 810,8 miljard yen (5,1 miljard euro).
Dat de eerste jaarhelft “bijna exact volgens plan verloopt”, dankt het Japanse bedrijf naar eigen zeggen vooral aan sterke internationale groei. Na twee jaar coronabeperkingen kwam de Chinese markt, voor Uniqlo de tweede grootste afzetmarkt, weer tot leven met een grote omzet- en winststijging. Fast Retailing wil nu tachtig winkels per jaar openen in “Groot-China” (inclusief Hong Kong en Taiwan), bovenop de huidige 931 winkels.
Tegelijk zet Uniqlo in op Noord-Amerika, waar de groep in 2024 twintig nieuwe winkels wil openen. Op dit moment zijn er 52 vestigingen in de Verenigde Staten en Canada. Ook in Europa is er sprake van significante groei, met dank aan nieuwe klanten en een sterke verkoop van winterkleding, zoals kasjmieren truien en thermisch ondergoed. Het kwartaal begon nochtans traag, door het uitzonderlijk warme weer in september en oktober.