Textieldiscounter Zeeman test z’n geactualiseerde winkelconcept 3.0 nu ook in België: de retailer opende woensdagochtend twee vernieuwde winkels, in Deurne en Aalst.
Enthousiaste reacties
Zeeman opende twee weken in het Nederlandse Ermelo een eerste winkel met een opgefrist interieur, dat beter aansluit bij de huidige merkpositionering van de keten. Vorige week volgde een vestiging in Helmond, nu zijn ook twee Belgische winkels heropend met de formule 3.0: Deurne (een grotere XL-vestiging) en Aalst.
De nieuwe winkelopstelling is overzichtelijker, met het vaste assortiment langs de wanden en wisselend aanbod centraal op de winkelvloer. De bekende gele koof maakt plaats voor strakke zwart-witillustraties. Nieuw meubilair laat meer variatie toe in de presentatie en de kassa-omgeving is klaar om in de toekomst ook click & collect mogelijk te maken.
De eerste reacties op de vernieuwing zijn enthousiast, zegt CEO Erik-Jan Mares. “De klanten zijn erg tevreden, ze ontdekken nieuw assortiment. De omzet evolueert boven verwachting en voor de winkelmedewerkers betekent de nieuwe opstelling geen bijkomende werklast, wel integendeel.”
Zeeman wil nu drie tot vier maanden de tijd nemen om het nieuwe concept grondig te evalueren, vooraleer er een verdere uitrol volgt. De retailer bouwt en verbouwt in Europa zo’n honderd winkels per jaar.