RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Koen Bocanete
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dolce & Gabbana door het stof na China-grappen

icon
Mode26 november, 2018

Een grapje van het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana is bij heel wat Chinezen in het verkeerde keelgat geschoten. Grote Chinese winkels en webshops begonnen een boycot tegen de producten van het Italiaanse modehuis, dat helemaal door het stof moest.

 

Grappig bedoelde filmpjes

Aanleiding zijn een paar grappig bedoelde filmpjes over hoe moeilijk het is om een paar typisch Italiaanse gerechten, zoals pizza en spaghetti, met stokjes te eten. De filmpjes worden in China als ‘gevoelloos en racistisch’ bestempeld en als een regelrechte aanval op de eeuwenoude traditie van het gebruik van eetstokjes.

 

Webwinkels als Ymatou, JD.com en Alibaba-onderdeel Tmall staakten daarop de verkoop van het merk. “Uit respect voor onze klanten hebben we het merk uit al onze winkels op het vasteland van China gehaald”, zegt Andrew Keith, directeur van modewinkel Lane Crawford. D&G heeft ook inderhaast een geplande modeshow in Sjanghai geannuleerd. Dat alles heeft zo zijn gevolgen, want westerse modebedrijven halen op de Chinese markt een gezamenlijke jaarlijkse omzet van meer dan honderd miljard euro.

 

De beide topmannen van het modehuis hebben zich ondertussen in een online video uitgebreid verontschuldigd. “We bieden alle Chinezen in de wereld onze verontschuldigingen aan, want het zijn er veel en we nemen deze boodschap heel serieus”, klinkt het bij Stefano Gabbana. Domenico Dolce voegde daar nog aan toe: “Uit het diepst van ons hart bieden we onze verontschuldigingen aan.” 

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Zalando betreedt Luxemburg met eigen webshop en app

    Zalando heeft de digitale deuren geopend in Luxemburg met de lancering van een lokale webshop en app. Zo breidt de Duitse e-commercegigant zijn aanwezigheid in de Benelux verder uit.

  • icon
    Mode6 mei, 2025
    Onzekerheid weegt op Hugo Boss

    Somber gestemde consumenten stuurden de omzet en winst van Hugo Boss het afgelopen kwartaal omlaag. De modeketen focust op kostenbesparingen en een optimalisering van de inkoop.

  • icon
    Mode6 mei, 2025
    Skechers komt in handen van investeringsfonds

    Investeringsgroep 3G Capital koopt Skechers voor 9,4 miljard dollar (8,3 miljard euro). Het Californische sneakermerk, dat getroffen wordt door de invoertarieven van Donald Trump, verdwijnt hiermee van de beurs.

Evenementen
  • 8
    mei
    RETAILDETAIL CONGRESS 2025 – FASHION & LIFESTYLE EDITION
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN